امروزه صاحبنظران علوم ارتباطات
با اذعان به توانایی شگرف رسانههای جمعی در شکلدهی افکار، نگرشها و رفتار
افراد، مطالعات مختلفی در زمینهی سنجش میزان و نوع تأثیرات رسانهها انجام میدهند.
آنان بیان میدارند که فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی میتوانند با کارکردهای
منفی و تخطی از اخلاق رسانهای، سلامت فکری، اخلاقی و فرهنگی آحاد جامعه را تهدید
و الگوهای نابهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت کنند. به موازات این امر، نتایج
پژوهشهای صورتگرفته، حاکی از گستردگی
نقض هنجارهای رسمی و سنتی در عرصههای فرهنگی و افزایش کجروی فرهنگی در جامعهی ایران دارند.
بنابراین، هدف اصلی تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر کجروی فرهنگی دانشآموزان دبیرستانی شهر
فریدونکنار است.
روش پژوهش حاضر، پیمایشی، از نوع
مقطعی و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی محققساخته استفاده شده است. جامعهی
آماری این تحقیق دانشآموزان
دبیرستانهای شهر فریدونکنار هستند.
حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر برآورد شده، و روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. یافتههای پژوهش
حاکی از آن است که استفاده از ماهواره و اینترنت با کجروی فرهنگی رابطهی مثبت و
معناداری دارد؛ این در حالی است که رابطهی متغیّرهای پیوند با خانواده و پیوند با
مذهب با کجروی فرهنگی منفی و معنادار است. نتایج ضرایب استاندارد در معادلات
ساختاری نشان میدهد که به ترتیب متغیّرهای استفاده از ماهواره 43/0، استفاده از اینترنت
26/0، پیوند با خانواده 26/0- و پیوند با مذهب 23/0- بیشترین تأثیر را بر متغیّر
کجروی فرهنگی دارند. همچنین متغیّرهای مستقل تحقیق حدود 44 درصد از تغییرات کجروی
فرهنگی را تبیین میکنند.
Sociological Explanation of the Effect of Foreign Media on High School Students' Cultural Deviance in Fereydunkenar City. scds 2014; 2 (3) :53-78 URL: http://scdsjournal.ir/article-1-53-fa.html
قاسمی وحید، میرمحمدتبار سیداحمد، عدلیپور صمد. تبیین جامعهشناختی تأثیر رسانههای خارجی بر کجروی فرهنگی دانشآموزان دبیرستانی شهر فریدونکنار. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1392; 2 (3) :53-78